Back to top
Τα οφέλη της άσκησης στην εγκυμοσύνη
Τα οφέλη της άσκησης στην εγκυμοσύνη

Σύμφωνα με τις οδηγίες του Αμερικάνικου Κολλεγίου Μαιευτικής και Γυναικολογίας, κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι επιθυμητή 30-λεπτη άσκηση μεσαίας έντασης τις περισσότερες (αν όχι όλες) μέρες της εβδομάδας. Ακόμη και η 20-λεπτη άσκηση 3-4 φορές την εβδομάδα έχει αποδειχθεί ευεργετική. Ωστόσο, αρκετές έγκυοι δεν είναι ενημερωμένες για τα οφέλη της σωματικής άσκησης κατά την περίοδο αυτή ή αποφεύγουν τη σωματική άσκηση. Εξαιρούνται βέβαια οι περιπτώσεις εγκύων που αντιμετωπίζουν επιπλοκές ή ειδικές ιατρικές συνθήκες που τους απαγορεύουν τη σωματική άσκηση. Η επιστημονική κοινότητα έχει ερευνήσει εκτενώς τα τελευταία χρόνια το θέμα της σωματικής άσκησης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και τα οφέλη που έχουν βρεθεί είναι σημαντικά τόσο για τη μητέρα όσο και για το έμβρυο.

 

Τα οφέλη για τη μητέρα είναι τα εξής:

  • Καλύτερη καρδιαγγειακή λειτουργία
  • Χαμηλότερος κίνδυνος εμφάνισης διαβήτη κύησης
  • Περισσότερη μυϊκή δύναμη και άπαχη μυϊκή μάζα
  • Αυξημένη αίσθηση ευεξίας (π.χ αύξηση ενέργειας, ενίσχυση αυτοεκτίμησης, μείωση συμπτωμάτων άγχους και κατάθλιψης)
  • Καλύτερος ύπνος
  • Αυξημένες αντοχές στον τοκετό
  • Μικρότερη χρονική διάρκεια τοκετού
  • Μείωση της απώλειας οστικής πυκνότητας
  • Μείωση της σωματικής δυσφορίας (π.χ πόνοι στην πλάτη, οίδημα κάτω άκρων)
  • Πρόληψη της υπερβολικής αύξησης βάρους και ευκολότερη επαναφορά στο αρχικό βάρος μετά τον τοκετό
  • Καλύτερη εικόνα σώματος

 

Τα οφέλη για το έμβρυο είναι τα εξής:

  • Καλύτερη καρδιαγγειακή λειτουργία
  • Καλύτερη νευροανάπτυξη
  • Μείωση πιθανοτήτων πρόωρου τοκετού
  • Βελτιωμένη βιωσιμότητα του πλακούντα
  • Αυξημένα επίπεδα αμνιακού υγρού
  • Πρόληψη υπερβολικά αυξημένου βάρους γέννησης και χαμηλότερα ποσοστά λίπους
  • Διατήρηση φυσιολογικών επιπέδων βάρους του παιδιού μέχρι και 5 χρόνια μετά τη γέννα

 

Υπάρχουν λοιπόν σημαντικές ενδείξεις ότι η σωματική άσκηση κατά τη διάρκεια μια υγιούς εγκυμοσύνης ωφελεί τόσο τη μητέρα όσο και το έμβρυο. Επομένως, οι έγκυοι είναι καλό να ενθαρρύνονται ώστε να ασκούνται, έχοντας πάντα την έγκριση του γιατρού τους και όντας υπό την επιτήρηση ενός κατάλληλα εκπαιδευμένου ειδικού φυσικής αγωγής.

 

 

Ανδρεάνα Χριστοδούλου

Ψυχολόγος παιδιών και εφήβων – Οικογενειακή Ψυχοθερπαεύτρια

MSc University of Edinburgh